Jak będzie wyglądał Dziecięcy Szpital Przyszłości?

Ruszyła druga edycja konkursu Dziecięcy Szpital Przyszłości Fundacji K.I.D.S. Jury konkursu i kapituła zwracać będą uwagę na: rozwiązania telemedyczne, digitalizację, zintegrowaną opiekę, czy nastawienie na poprawę doświadczeń pacjenta i pracownika. Zanim jednak działania te poddane zostaną ocenie, do konkursu można zgłaszać wybrane placówki. Mogą dokonać tego zarówno dyrektorzy, pracownicy szpitali, ale także pacjenci i osoby ich odwiedzające.

X

Jak będzie wyglądał Dziecięcy Szpital Przyszłości?

II_edycja_Konkurs_Szpitał_Przyszłości_2022_mini

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

W 2020 r. Fundacja K.I.D.S. przeprowadziła badanie, podczas którego obserwowano sytuację placówek medycznych w Polsce i za granicą.

Eksperci K.I.D.S. zbadali różne perspektywy: dziecka, rodzica, ale także personelu medycznego i szpitalnej administracji. Korzystali z raportów NIK-u czy WHO. Na podstawie tych badań określono obszary, w których zmiana w szpitalach byłaby potrzebna i wskazano nowoczesne rozwiązania, które mogą być stosowane. Raport, który wówczas powstał zawiera wytyczne dotyczące „ Dziecięcego Szpitala Przyszłości”.

Z pełną wersją raportu można zapoznać się na stronie Fundacji K.I.D.S.

„Dziecięcy Szpital Przyszłości”, który jest poszukiwany w konkursie to jednak nie koniecznie ten idealny, ale ten, który do ideału dąży i poprzez wprowadzane innowacje i inicjatywy poprawia jakość pobytu w szpitalu zarówno pacjenta, rodzica, jak i pracowników szpitala. Według K.I.D.S. taka organizacja przede wszystkim umiejscawia pacjenta i jego doświadczenia w centrum, stawia na współpracę personelu medycznego z rodzicami i pacjentami oraz dba o pracowników.

IDEAŁ DZIECIĘCEGO SZPITALA PRZYSZŁOŚCI

PORADNIA

Jak się przygotować do wizyty? Co czeka nas na miejscu?

To pytania, które zadają sobie rodzice małych pacjentów jeszcze przed wizytą. W „idealnym szpitalu przyszłości” rodzic i pacjent będą mieli zapewniony wygodny dostęp do informacji a lekarze będą przygotowani do pracy z rodziną dotkniętą chorobą dziecka.

Po przybyciu do poradni szpitala rodzice, używając smartfona będą mogli łatwo sprawdzić wolne miejsca parkingowe przy szpitalu.

Proces rejestracji, rodzice małego pacjenta będą mogli zacząć już w domu za pomocą aplikacji, co znacznie skróci wizytę w poradni i odciąży pracowników administracji.

Personel medyczny dzięki elektronicznej dokumentacji medycznej zyska cenny czas na rozmowę z pacjentem i badania.

Poczekalnia w szpitalu przyszłości będzie dostosowana do pacjentów w różnym wieku. Znajdzie się tam miejsce, np. z interaktywnymi ścianami i grami wykorzystującymi rozszerzoną bądź wirtualną rzeczywistość. Pozwolą one dzieciom pobyć przez chwilę w „innym świecie” i zapomnieć o bólu i powodach obecności w poradni czy szpitalu.

W szpitalu przyszłości pacjenci i ich opiekunowie nie gubią się na korytarzach i bez problemu trafiają do odpowiedniego gabinetu czy sali. W Centrum Zdrowia Dziecka na przykład został wdrożony system znaków i infografik umieszczonych na podłogach, ale można sobie wyobrazić aplikację z nawigacją GPS, która doprowadzi rodzica i pacjenta do odpowiedniego gabinetu, lub interaktywne mapy, dziś stosowane w centrach handlowych.

HOSPITALIZACJA

Takie obowiązki jak organizacja danych, dostarczanie pościeli, monitorowanie zapasów leków czy przeliczania tabletek przejmie sztuczna inteligencja.

Zintegrowane systemy IT, odczuwalnie poprawiają poziom opieki i komfort pracy.

W Children’s Bellevue Clinic and Surgery Center w Seattle na przykład to system monitoruje efektywność wykorzystania sal operacyjnych.

W Children’s Hospital Colorado, aby ułatwić dzieciom i rodzicom pierwsze chwile w szpitalu, udostępniono filmiki instruktażowe na YouTube. W Bostonie z kolei zapewniono opiekunom wsparcie w postaci wirtualnych asystentów, takich jak KIDS MD

W nowoczesnych placówkach dzieci będą nosić inteligentne opaski zbierające najważniejsze dane w celu na przykład pomiarów temperatury. Takie rozwiązanie pozwoli dziecku nie przeżywać nocnych wybudzeń i jednocześnie odciąży kadrę pielęgniarską, która będzie mogła więcej czasu poświęcić na psychiczne wsparcie pacjentów.

Przy dłuższej hospitalizacji w szpitalu przyszłości trzeba zadbać także o edukację i kontakt z rówieśnikami. Specjalne roboty mogą być umieszczane w klasie lub w środowisku szkolnym i sterowane za pomocą aplikacji na telefonie lub tablecie. Dziecko będzie widzieć i słyszeć to, co dzieje się w klasie i brać udział w zajęciach.

Szpital przyszłości to także komfortowa przestrzeń dla opiekunów pozostających z dziećmi na oddziale. Oznacza to, że mają oni wygodny dostęp zarówno do strefy prywatnej (z kuchnią, łazienkami czy pralnią), jak i biurowej (ze sprzętem umożliwiającym pracę zdalną).

POWRÓT DO DOMU

Kończąc hospitalizację, bądź jej etap pacjent otrzyma komplet informacji. Wypis ze szpitala będzie jednoznaczny z odpowiednim przeszkoleniem rodziców, którzy wyposażeni w odpowiedni sprzęt, będą w stanie kontynuować leczenie w domu.

Nad dalszą opieką w domu będzie czuwał wirtualny asystent medyczny a wszelkie wątpliwości rodzice będą mogli zdalnie konsultować z lekarzem lub inteligentnym asystentem.

Nowoczesna placówka zapewni także łatwy kontakt z psychologami i grupami wsparcia, które pomogą odnaleźć się rodzinie w “poszpitalnej” rzeczywistości.

Na koniec jeszcze jedna ważna rzecz. Żadna innowacja nie zastąpi serdeczności, dobrych relacji i miłej atmosfery. Wszystko, by dać pacjentowi i jego bliskim poczucie bezpieczeństwa a pobyt w szpitalu i po jego opuszczeniu uczynić jak najmniej stresującym.

CZY DOSTRZEGLIŚCIE POZYTYWNE ZMIANY SZPITALA, KTÓRY ZNACIE?

Aby zgłosić szpital do konkursu, należy zapoznać się z regulaminem i wypełnić formularz online.

Do konkursu można zgłosić projekty, zrealizowane w przeciągu ostatnich 3 lat. Może to zrobić każdy, kto odczuł lub dostrzegł pozytywne zmiany – zgłoszenia przyjmowane będą do 04.11.2022 roku. 

Jeśli uważacie, że nasz portal, przyczynia się do popularyzacji potrzeb i rozwoju dziecięcych szpitali, a staramy się to robić poprzez publikacje i dzielenie się informacjami dotyczącymi leczenia, wsparcia i potrzeb dzieci onkologicznie chorych oraz ich rodziców/opiekunów, prosimy rozważcie zgłoszenie nas w kategorii Ambasador Pediatrii. Staramy się także dostrzegać i pokazywać Wam wszelkie pozytywne zmiany w szpitalach, gdzie leczą się dzieci chore na nowotwory. Wasze zgłoszenie będzie dla nas sygnałem, że nasza praca ma sens.

Nagrody zostaną przyznane w 11 kategoriach:

  1. Pacjent/Rodzina
  2. W Centrum Uwagi (Family Centered Care)
  3. Opieka Koordynowana
  4. Bliżej Domu
  5. Ceniony Pracodawca
  6. Centrum Innowacji
  7. Przyjaciel Szpitala
  8. Partner Transformacji / Dostawca Rozwiązań
  9. Profilaktyka I Edukacja Prozdrowotna
  10. Ambasador Pediatrii
  11. Osobowość W Pediatrii
  12. Nagroda Specjalna – Wsparcie Dla Pacjentów z Ukrainy

Zwycięzców wybierze Kapituła, w skład której wejdą dyrektorzy dziecięcych szpitali w Polsce oraz przedstawiciele fundacji, organizacji i stowarzyszeń zrzeszających pacjentów. Po raz kolejny w Kapitule zasiądzie między innymi Ewa Majewska redaktor naczelna portalu onkorodzice.pl.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 10 grudnia 2022 roku podczas gali wręczenia nagród.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku wyróżnione i nagrodzone zostały podmioty związane z onkologią dziecięcą:

  • wśród finalistów konkursu, w kategorii Promotor Innowacji nagrodzony został portal: Onkologia-Dziecięca.pl, który informuje o nowych osiągnięciach onkologii dziecięcej w Polsce i na świecie,
  • nagrodę w kategorii Centrum Innowacji za ogólnopolskie nowoczesne centrum diagnostyki molekularnej otrzymał Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi,
  • w kategorii „Przyjaciel Szpitala / wolontariusz / darczyńca roku” wśród finalistów znalazła się Fundacja ISKIERKA
.
Źródło
  1. www.kids.org.pl
  2. Raport Szpital Przyszłości
  3. Grafiki pochodzą z materiałów Fundacji K.I.D.S