Świat podświetla obiekty na kolor złoty

Złoty kolor symbolizuje to, co w życiu najważniejsze – zdrowie dzieci. W ramach Złotego Września (Gold September) na całym świecie organizowane są różnego rodzaju inicjatywy oraz prowadzone działania edukacyjne. Najbardziej spektakularne i medialne działania w tym miesiącu to jednak podświetlanie budynków użyteczności publicznej na złoty kolor.

X

Świat podświetla obiekty na kolor złoty

Tak dzieje się od 2012 roku, kiedy z inicjatywy prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy ustanowiono Złoty Wrzesień jako Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Nowotworów u Dzieci i Młodzieży.

Ideę wypromowało później międzynarodowe stowarzyszenie Childhood Cancer International (CCI), zrzeszające organizacje rodziców i wyleczonych pacjentów, które zajmują się działalnością na rzecz poprawy skuteczności leczenia dziecięcych nowotworów, jakości opieki, dostępu do nowych terapii i o wsparcia psychologicznego.
(Fot. Biały Dom)

 

W 2020 roku w kampanii Miesiąca Świadomości Chorób Nowotworowych u Dzieci do działań SIOP Europe, Childchood Cancer International Europe, PanCare (organizacji zrzeszających onkologów dziecięcych, środowisko akademickie, rodziców i pacjentów) dołączył Parlament Europejski.

Od tego czasu co roku mieszkańcy Brukseli podziwiają budynek w złotych kolorach. W tym roku Bruksela przygotowała coś więcej.
(Fot. Erwin Alsteens).

 

Po raz pierwszy w swojej długiej i znakomitej karierze, 6 września Manneken Pis przebrał się za onkologa dziecięcego. Na słynny pomnik założono nowy strój lekarza onkologa. Strój, specjalnie na tę okazję zaprojektowała Brukselska designerka Céline Van den Bossche. Nie zabrakło na nim złotej wstążki, by w ten sposób uczcić także rocznicę Europejskiego Towarzystwa Onkologii Dziecięcej (SIOPE).
(Fot. SIOPE).

 

Na całym świecie partnerzy Kampanii, w geście solidarności z chorymi dziećmi, rozświetlają sławne budowle: Tower w Londynie, wieżowce w Toronto, Kuala Lumpur w Malezji, Shenzen w Chinach czy nawet wodospad Niagara.
(Fot. Stuart Hendrie).

 

 

W Polsce inicjatywie Gold September patronuje Polskie Towarzystwo Onkologii i Hematologii Dziecięcej oraz organizacje wspierające dzieci chore na nowotwory oraz ich rodziny. W Poznaniu oswietlono m.in. Bibliotekę Raczyńskich, w Warszawie: Pałac Kultury (Fot. Jacek Turczyk, PKiN).
Na południu Polski, gdzie inicjatywę podświetlania budynków na złoto podejmuje co roku Fundacja ISKIERKA, dołączały: katowicki Spodek, Muzeum Śląskie, Teatr Śląski w Katowicach, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne na Ceglanej w Katowicach, Stadion Śląski w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Radiostacja Gliwice czy Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu. (Fot. Jeremi Astaszow).

Również w tym roku wiele z tych instytucji zadeklarowało, że dołączy do akcji. Spodek, Muzeum Śląskie, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka, Urząd Miasta w Katowicach a ponadto Opera Śląska w Bytomiu i Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaiskrzą w tym roku. 22 września o godz. 20.

Koniecznie wyjrzyjcie przez okno lub wybierzcie się na spacer, aby podziwiać te wyjątkowo pięknie podświetlone znane budowle.